Zmiany w podstawie programowej z informatyki w 2024 roku
W roku szkolnym 2024/2025 do wszystkich klas szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych wejdzie zawężona podstawa programowa (więcej informacji na stronie MEN). Na podstawie podpisanego rozporządzenia przygotowaliśmy dokumenty z zaznaczonymi zmianami:
UWAGA! Podręczniki dla uczniów nie wymagają zmiany.
Zgodnie z informacją podaną przez MEN: „Zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, aby nie było konieczności wymiany podręczników. W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie mogą korzystać z dotychczasowych podręczników.”
Materiały MIGRA do podstawy 2024
Nowe programy nauczania
- Nowa podstawa wymaga przygotowania nowych programów nauczania, które będą obowiązywać od nowego roku szkolnego 2024/2025.
- Programy nauczania są przygotowane zgodnie z uszczuploną podstawą programową w podziale na: klasy 4-6 i 7-8 w szkole podstawowej oraz klasy 1-3 (zakres podstawowy) i klasy 1-4 (zakres rozszerzony) w szkołach ponadpodstawowych.
Nowe rozkłady materiału i plany wynikowe
- W związku z usunięciem niektórych treści, zmiany wymagają również rozkłady materiału i plany wynikowe. Mogą się Państwo spodziewać więcej godzin lekcyjnych przeznaczonych na trudniejsze treści, które wymagają wykonania więcej ćwiczeń.
- Nowe rozkłady będą dostępne w dziennikach elektronicznych Librus i Vulcan najprawdopodobniej w II poł. sierpnia.
Multibooki dla nauczyciela z oznaczeniami usuniętych treści
- Przygotowaliśmy multibooki dla nauczyciela z odpowiednio zaznaczonymi treściami, które usunięto z podstawy programowej.
- Wychodzimy z założenia, że to nauczyciel przede wszystkich decyduje o sposobie realizacji podstawy programowej, dlatego informację, które fragmenty podręcznika zostały wykreślone otrzymuje przede wszystkim nauczyciel (w formie elektronicznej).
- Jest to zgodne z komunikatem MEN: „Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej.”
Podręczniki dla uczniów bez zmian
Brak nowych wersji i oznaczeń w podręcznikach drukowanych dla uczniów ma wiele zalet:
- unikamy problemu z odkupem podręczników od starszych roczników,
- uczniowie nie będą mieli na lekcjach różnych wersji tego samego podręcznika,
- nie ograniczamy swobody nauczyciela w wyborze sposobu realizacji podstawy programowej,
- nauczyciel unika niepotrzebnych dyskusji z uczniami, szczególnie gdy uzna za zasadne zrealizowanie niektórych treści wykreślonych z podstawy programowej,
- mamy pewność, że podręczniki są zgodne w treści i formie z tymi, które zostały dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego.
Scenariusze lekcji i inne materiały
- Propozycje przeprowadzania lekcji na podstawie tematów z podręczników również dostosowaliśmy do usuniętych treści.
- Tam, gdzie nauczyciel ma więcej czasu na wyjaśnienie zagadnienia, Autorka zaproponowała nowe wskazówki i ćwiczenia, aby uczniowie mogli lepiej przyswoić treści.
Harmonogram wdrażania zmian w podstawach programowych
Od roku szkolnego 2026/2027 do szkół będzie wchodziła nowa, całościowa podstawa programowa zgodnie z harmonogramem poniżej, która najprawdopodobniej będzie wymagała zmian w podręcznikach. Ostatnim rocznikiem uczącym się z zawężonej podstawy programowej będą uczniowie, którzy w roku szkolnym 2024/2025 pójdą do klasy 6 (w roku 2027/2028 do klasy 1 liceum lub technikum).