Seria „Teraz bajty” – Twoje podręczniki do informatyki
Seria Teraz bajty do informatyki autorstwa Grażyny Koby obejmuje materiały ćwiczeniowe dla klas I-III oraz podręczniki dla klas IV-VIII szkoły podstawowej i podręczniki dla klas I-III szkół ponadpodstawowych.
Jednym z celów nowej podstawy programowej jest „rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów”, dlatego w wielu tematach każdego podręcznika wyodrębniono problemy, które następnie uczeń analizuje i rozwiązuje.
Dotacja MEN w szkole podstawowej
Podręczniki i materiały ćwiczeniowe z serii Teraz bajty można zamówić w ramach dotacji MEN:
- na naszej stronie internetowej www.migra.pl/dotacja
- w ramach oferty wydawnictwa Nowa Era wraz z innymi wydawcami
Informatyka na wszystkich etapach nauczania
Treści podstaw programowych z informatyki mają charakter przyrostowy, sugerując w ten sposób spiralny rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji uczniów przez wszystkie lata nauki szkolnej.
W podręcznikach serii Teraz bajty autorka Grażyna Koba stosuje:
- Spiralne nauczanie – korzystanie ze zdobytej wiedzy i osiągniętych umiejętności (powtarzanie, utrwalanie), a następnie rozszerzanie.
- Stopniowanie trudności:
- od sterowania obiektem w językach wizualnych do programowania w językach tekstowych – podczas rozwiązywania problemów z zakresu programowania,
- od tworzenia prostych dokumentów do rozbudowanych – podczas rozwiązywania problemów z zakresu stosowania programów użytkowych.
- Odpowiedni dobór środowisk programowania:
- dwa (lub jedno) wizualne i dwa (lub jedno) tekstowe – podczas rozwiązywania problemów z zakresu programowania,
- pakiety oprogramowania użytkowego, programy graficzne (w tym darmowe) – podczas rozwiązywania problemów z zakresu stosowania programów użytkowych.
Stopniowanie trudności przez wszystkie lata nauki szkolnej na przykładzie nauki programowania
Na każdym etapie edukacyjnym uczniowie uczą się programowania – zaczynając od prostych programów w językach wizualnych, m.in. sterowanie obiektem na ekranie, gry i historyjki, a kończąc na programowaniu algorytmów w językach programowania wysokiego poziomu.
Zmiany w podstawie programowej
W roku szkolnym 2024/2025 do wszystkich klas szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych ma wejść zawężona podstawa programowa (projekty rozporządzeń tutaj)
Wydawnictwo MIGRA zapewni nauczycielom pełne wsparcie w tej zmianie, dostosowując odpowiednio materiały metodyczne oraz multibooki dla nauczyciela, w których zaznaczone zostaną usunięte treści. Podręczniki dla uczniów nie wymagają zmiany. Zgodnie z informacją podaną przez MEN: „Proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników. W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników.”
Natomiast od roku szkolnego 2026/2027 będzie wchodziła do szkół całościowa, nowa podstawa programowa zgodnie z harmonogramem poniżej, która najprawdopodobniej będzie wymagała zmian w podręcznikach. Ostatnim rocznikiem uczącym sięz zawężonej podstawy programowej będą uczniowie, którzy w roku szkolnym 2024/2025 pójdą do klasy 6 (w roku 2027/2028 do klasy 1 liceum lub technikum).
Harmonogram wdrażania zmian w podstawach programowych
Grafika 3D i druk 3D w ramach podstawy programowej w szkole podstawowej
Program „Laboratoria Przyszłości” umożliwia uczniom rozwój z wykorzystaniem nowych technologii, m.in. dzięki zakupie drukarek 3D do szkół podstawowych.
Nauczyciele zastanawiają się, jak wprowadzić grafikę 3D i druk 3D na lekcje informatyki, jeśli nie zmieniono podstawy programowej. Jednak podstawa programowa z informatyki dla szkół podstawowych daje swobodę realizacji jej zapisów, ponieważ nie określa typu grafiki (2D czy 3D) ani oprogramowania, w których uczeń ma tworzyć obrazy czy kompozycje graficzne.
W związku z tym, od 2023 r. do serii Teraz bajty wprowadziliśmy projektowanie 3D oraz druk 3D – Teraz bajty (3D):
- Klasy 4-6, program Paint 3D
Wprowadzając program Paint 3D, bazujemy na zdobytych umiejętnościach ucznia, czyli metodach rysowania w programie Paint. Uczeń zapoznaje się z grafiką trójwymiarową, tworząc ciekawe projekty 3D wykorzystujące gotowe kształty 3D.
- Klasy 7-8, program Tinkercad
Wprowadzając program Tinkercad, rozszerzamy umiejętności uczniów w zakresie tworzenia grafiki. Uczeń przekształca gotowe trójwymiarowe kształty, podobnie jak kształty w grafice dwuwymiarowej, np. obraca, zmienia rozmiar, dodaje tekst. Następnie, uczeń może swój projekt przygotować w programie typu slicer i wydrukować na drukarce 3D.