Autor | Grażyna Koba |
Format | 165 × 236 mm |
Objętość | 88 str. |
Rok wydania | 2015 |
ISBN | 978-83-938519-3-5 |
Nr dopuszczenia | 740/1/2015 |
Podręcznik jest przeznaczony do prowadzenia zajęć komputerowych w klasie IV szkoły podstawowej i należy do serii podręczników Z nowym bitem. Kontynuacją serii są podręczniki:
Podręcznik został wpisany do wykazu MEN podręczników do wieloletniego użytku i może być kupowany w ramach dotacji celowej przeznaczonej na wyposażenie szkół w podręczniki.
Zgodnie z przepisami wprowadzonymi 8 lipca 2014 roku (art. 22ao ustawy o systemie oświaty) podręcznik nie może zawierać odwołań i poleceń wymagających korzystania z opracowanych przez wydawcę dodatkowych materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla ucznia, w tym zapisanych na CD lub umieszczonych w Internecie.
Przepis ten dotyczy podręczników do wszystkich przedmiotów, poza podręcznikami do języków obcych, które mogą zawierać CD z nagraniami dźwiękowymi dla uczniów.
W związku z tymi przepisami podręcznik nie zawiera odwołań do plików ćwiczeniowych i nie jest do niego dołączona płyta CD.
Brak CD dla ucznia w serii Z nowym bitem i usunięcie z treści podręcznika odwołań do plików ćwiczeniowych, które wcześniej były zapisane na CD, to nie jest nasz pomysł. Zostaliśmy do tego zmuszeni po zmianach prawnych zainicjowanych przez MEN.
Podręczniki do klas IV-VI z serii Z nowym bitem bazują na popularnym wśród nauczycieli i uczniów podręczniku Zajęcia komputerowe dla szkoły podstawowej. Klasy IV-VI tej samej autorki.
Opis
Podręcznik prezentuje treści nauczania w sposób systematyczny i uporządkowany, zgodny z podstawą programową. Przejrzysty układ graficzny podręcznika pomaga łatwo odnaleźć dane zagadnienie, a przystępny język - szybko je przyswoić.
Podręcznik:
- jest równocześnie zbiorem zadań i zawiera: ponad 160 ćwiczeń i zadań oraz 75 pytań;
- nie jest kursem posługiwania się programami komputerowymi: uczeń poznaje metody i pojęcia informatyki oraz zdobywa umiejętności informatyczne niezależnie od wykorzystywanego oprogramowania;
- pozwala na samodzielną pracę ucznia: uczeń zapoznaje się z treścią metody z podręcznika, analizuje przykład, następnie czyta treść ćwiczenia i wykonuje je.
Budowa podręcznika
Podręcznik składa się z ośmiu tematów. Każdy z nich jest poprzedzony - umieszczonym na oddzielnej kartce - czytelnym, szczegółowym spisem omawianych zagadnień, stanowiącym gotowy konspekt lekcji. Dzięki temu zarówno uczniowie, jak i nauczyciele od razu dowiedzą się, co będzie treścią danego tematu.
Tematy ułożone są w przemyślany sposób i stanowią nieocenione źródło wiedzy metodycznej dla nauczycieli, niezbędnej do realizacji zajęć komputerowych. Nauczyciele nie tylko dowiedzą się, czego uczyć, ale również, jak to zrobić. Zalecamy realizowanie tematów w podanej kolejności.
Niektóre zagadnienia przedstawione zostały w postaci tabel lub schematów, ułatwiając w ten sposób rozumienie wybranych pojęć i metod.
Każdy temat zawiera wyróżnione specjalnymi ikonami działy:
Warto powtórzyć - wykaz zagadnień do powtórzenia z poprzednich lekcji
Metody - (definicje) porządkują wiadomości, wskazują ważniejsze treści
Przykłady - wyjaśniają metody, pokazują rozwiązania ćwiczeń
Ćwiczenia - umożliwiają utrwalenie treści nauczania i metod prezentowanych w przykładach
Słowniczek - wyjaśnia najważniejsze pojęcia
Ciekawostki - interesujące informacje na temat zagadnień dotyczących informatyki
Na końcu każdego tematu znajdują się działy:
Warto zapamiętać - zestawienie najważniejszych informacji ułatwiające podsumowanie tematu
Pytania, problemy - umożliwiają podsumowanie zdobytej wiedzy i rozwijają kreatywność ucznia
Zadania - sprawdzają opanowanie zdobytej wiedzy
Przeczytaj, jeśli chcesz wiedzieć więcej - uzupełnienie wiadomości z danego tematu
Spis treści
Temat 1. Uruchamiamy programy
1. Posługujemy się komputerem w sposób bezpieczny
2. Wydajemy komputerowi polecenia
3. Sposoby uruchamiania programu komputerowego
4. Okno programu komputerowego
5. Menu programu komputerowego
6. Korzystamy z programu Paint
7. Kończymy pracę programu komputerowego
Temat 2. Korzystamy z programu WordPad
1. Uruchamiamy program WordPad
2. Podstawowe zasady pisania tekstu za pomocą klawiatury komputera
3. Pracujemy z dwoma uruchomionymi programami
4. Wykonujemy operacje na oknach programów
4.1. Minimalizujemy okna
4.2. Zmieniamy położenie i rozmiar okien
5. Kończymy pracę uruchomionych programów i komputera
Temat 3. Tworzymy i zapisujemy rysunek
1. Zasady zdrowej pracy przy komputerze
2. Tworzymy rysunek, korzystając z narzędzi do malowania
3. Zapisujemy rysunek w pliku
4. Korzystamy z Pomocy do programu
Temat 4. Odczytujemy rysunek z pliku, zmieniamy go i zapisujemy zmiany
1. Przeglądamy strukturę folderów
2. Tworzymy własne foldery
3. Korzystamy z narzędzia Tekst
4. Otwieramy plik
5. Zapisujemy zmiany w pliku
Temat 5. Metody stosowane w komputerowym rysowaniu
1. Zaznaczamy fragment rysunku i przenosimy go w inne miejsce
2. Wycinamy, kopiujemy i wklejamy fragment rysunku, wykorzystując Schowek
3. Stosujemy narzędzia Linia i Ołówek
4. Więcej kolorów
5. Sztuczki ułatwiające komputerowe rysowanie
Temat 6. Wyszukujemy informacje w Internecie
1. W jaki sposób przekazywano dawniej informacje?
2. Strona internetowa i adres internetowy
3. Korzystamy z przeglądarki internetowej
4. Metody szukania informacji w Internecie
5. Sztuczki ułatwiające szukanie informacji w Internecie
6. Zasady bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu
Temat 7. Tworzymy tekst komputerowy
1. Jak kiedyś pisano?
2. Piszemy tekst w edytorze tekstu i zapisujemy go w pliku
3. Tworzymy akapity w edytorze tekstu
4. Wyrównujemy akapity i zmieniamy odstępy między nimi
5. Zmieniamy parametry czcionki
Temat 8. Metody stosowane w komputerowym pisaniu
1. Wycinamy, kopiujemy i wklejamy fragment tekstu
2. Zasady poprawnego pisania w edytorze tekstu
3. Stosujemy listy wypunktowane i numerowane
4. Sztuczki ułatwiające komputerowe pisanie