Spis treści
Moduł A Wokół komputera i sieci komputerowych
Temat A1. Sieci komputerowe
1. Dlaczego komputery łączy się w sieć?
2. Podział sieci
3. Praktyczne sposoby tworzenia sieci komputerowej
4. Podstawy konfiguracji sieci
4.1. Protokoły sieciowe
4.2. Identyfikacja sieciowa
5. Co jest niezbędne do budowy sieci?
5.1. Sieć domowa
5.2. Szkolna sieć komputerowa
6. Podstawy pracy w sieci
6.1. Logowanie
6.2. Udostępnianie zasobów
6.3. Mapowanie zasobów
Temat A2. Bezpieczeństwo i ochrona danych w komputerach i sieciach komputerowych
1. Wprowadzenie
2. Ochrona danych przed nieupoważnionym dostępem
2.1. Kontrola dostępu do danych
2.2. Nieupoważniony dostęp do danych w wyniku nieświadomych działań użytkownika
2.3. Nieupoważniony dostęp do danych spowodowany działaniem innych osób
2.4. Odmiany złośliwego oprogramowania
2.5. Oprogramowanie zabezpieczające komputer
2.6. Szyfrowanie danych
3. Ochrona przed utratą danych
3.1. Odzyskiwanie przypadkowo usuniętych danych
3.2. Odzyskiwanie danych w przypadku awarii komputera lub systemu operacyjnego
3.3. Odzyskiwanie danych w przypadku ich utraty spowodowanej czynnikami zewnętrznymi
Moduł B Wokół dokumentów komputerowych
Temat B1. Formuły, funkcje i wykresy w arkuszu kalkulacyjnym
1. Tworzenie formuł w arkuszu kalkulacyjnym
2. Formaty danych
3. Formatowanie tabeli arkusza kalkulacyjnego
4. Stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego
4.1. Wstawianie funkcji
4.2. Funkcja logiczna JEŻELI
4.3. Funkcja statystyczna LICZ.JEŻELI
4.4. Funkcje matematyczne
4.5. Funkcje daty i czasu
5. Przedstawianie danych w postaci wykresu
5.1. Najczęściej używane typy wykresów
5.2. Wykresy funkcji trygonometrycznych i liniowych
6. Przykłady rozwiązywania problemów z wykorzystaniem myślenia komputacyjnego
Temat B2. Filtry oraz tabele i wykresy przestawne w arkuszu kalkulacyjnym
1. Korzystanie z filtrów
2. Tabele i wykresy przestawne
3. Stosowanie filtru w tabeli przestawnej
4. Praktyczny poradnik
Temat B3. Opracowywanie grafiki wektorowej
1. Stosowanie narzędzi edytora tekstu do tworzenia rysunków w grafice wektorowej
1.1. Korzystanie z kształtów
1.2. Edytowanie punktów w kształtach
2. Przykładowy edytor grafiki wektorowej – program Inkscape
3. Tworzenie obrazu
3.1. Rysowanie figur
3.2. Rysowanie ścieżek
3.3. Rysowanie przestrzenne
4. Przekształcenia
5. Warstwy
Moduł C Wokół algorytmiki i programowania
Temat C1. Więcej o stosowaniu instrukcji iteracyjnych w językach C++ i Python
1. Stosowanie instrukcji iteracyjnej for w językach C++ i Python – powtórzenie
2. Stosowanie instrukcji while w językach C++ i Python
3. Stosowanie instrukcji do … while w języku C++
Temat C2. Stosowanie funkcji w językach C++ i Python
1. Funkcje w językach C++ i Python
2. Funkcje zwracające wartość w językach C++ i Python
3. Funkcje niezwracające wartości w językach C++ i Python
Temat C3. Stosowanie tablic w języku C++ i list w języku Python
1. Zmienne indeksowane
2. Deklarowanie tablicy w języku C++
3. Definiowanie listy w języku Python
4. Wprowadzanie elementów do tablicy i wyprowadzanie elementów na ekran
5. Wykonywanie operacji na elementach tablicy lub listy
Temat C4. Wybrane algorytmy na liczbach naturalnych i algorytmy porządkowania
1. Algorytm badania pierwszości liczby
2. Obliczanie wartości elementów ciągu Fibonacciego
3. Algorytmy porządkowania
3.1. Porządkowanie metodą bąbelkową
3.2. Porządkowanie przez wstawianie
Moduł D Wokół Internetu i projektów
Temat D1. Wybrane przepisy prawa dotyczące technologii informacyjno-komunikacyjnych
1. Prawo autorskie
2. Korzystanie z cudzych utworów
3. Ochrona wizerunku
4. Zasady korzystania z programów komputerowych
5. Przestępczość komputerowa
Temat D2. Komunikacja i wymiana informacji w Internecie
1. Wybrane formy komunikacji i wymiany informacji
2. Działanie poczty elektronicznej
3. Zasady netykiety
4. Chmura obliczeniowa
5. Korzyści i zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych
Temat D3. Tworzenie stron WWW z wykorzystaniem stylów i elementów programowania
1. Jak zapisana jest strona WWW?
2. Przykład tworzenia strony w języku HTML
2.1. Stosowanie podstawowych znaczników języka HTML
2.2. Tworzenie łączy hipertekstowych
2.3. Tworzenie podstrony
2.4. Wstawianie obrazów
2.5. Wstawianie tabel
2.6. Stosowanie kolorów
3. Kaskadowe arkusze stylów CSS
3.1. Najczęściej wykorzystywane atrybuty CSS i sposoby określania ich wartości
3.2. Formatowanie hiperłączy
3.3. Tło strony
3.4. Klasy elementów
4. Elementy dynamiczne na stronie – skrypty w języku JavaScript
5. Publikowanie i promowanie stron internetowych w Internecie
5.1. Publikowanie strony WWW
5.2. Promowanie strony WWW
Temat D4. Zadania projektowe
1. Przygotowanie projektu
2. Zadania projektowe